Monday, December 15, 2008

Watak dan Perwatakan Cerpen Pusaran

WATAK DAN PERWATAKAN

Junid

Watak utama cerpen ini. Dia merupakan anak lelaki bongsu Mohsin dan Musalmah. Dia sangat menyayangi haiwan peliharaan bapanya iaitu seekor lembu yang dinamakan Pusaran. Dia sangat aktif bila bersama Pusaran tetapi akan bermuram apabila berjauhan daripada Pusaran. Dia seorang yang sanggup berkorban demi mempertahankan haiwan kesayangannya itu.

Pusaran

Seekor lembu peliharaan keluarga Junid. Ia sangat disayangi oleh Junid. Pusaran sangat manja dan jinak serta gemuk dan sihat kerana sering diberi makan oleh Junid. Menyayangi Junid sehinggakan tidak makan dan menunjukkan sikap murung ketika berjauhan dengan Junid.

Mohsin

Bapa Junid. Suami kepada Musalmah. Membuat kerja kampung. Dia ialah seorang lelaki yang rajin bekerja. Menyayangi anak-anaknya walaupun tidak begitu memahami perasaan anaknya apabila dia telah bertindak menjual Pusaran tanpa berbincang terlebih dahulu dengan anaknya.

Junaidi

Abang kepada Junid. Dia berusia 15 tahun dan rajin menolong bapanya menjaga lembu dan kambing ternakan.

Rashid dan Adi

Abang kepada Junaidi. Mereka rajin bekerja membantu ibu bapa mereka menjaga ternakan.

Tuan Haji Subki

Seorang yang suka menasihati. Bertimbang rasa kerana sanggup membatalkan rancangan menyembelih Pusaran apabila melihat kesedihan Junid. Beliau seorang yang dihormati oleh orang lain. Hal ini terbukti apabila orang kampung mematuhi arahannya supaya membatalkan penyembelihan Pusaran.

Pak Cik Kar

Seorang bomoh tua yang cacat penglihatan (buta). Dia percaya pada kuasa roh. Dia diyakini oleh orang kampung.

No comments: