Sunday, December 14, 2008

Tema dan Persoalan Lambaian Malar Hijau


Tema
Cerpen ini bertemakan tentang perasaan cinta akan alam sekitar.Daneng sanggup meninggalkan alam persekolahannya agar dia boleh memelihara hutan belantara yang merupakan warisan tinggalan nenek moyangnya.Dia tidak rela melihat hutan tersebut dimusnahkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Persoalan
Kesedaran tentang kepentingan pendidikan

Pengarang telah mengutarakan isu pendidikan dalam kalangan remaja orang asli di negara ini.Kebanyakan mereka belajar setakat PMR kerana ketika menimba ilmu,mereka terpaksa menempuh pelbagai halangan dan rintangan.
Dalam cerpen ini, Daneng ditonjolkan sebagai remaja yang bijak namun enggan meneruskan persekolahannya.Daneng lebih bahagia dengan alam yang penuh dengan ketenangan,keindahan dan keasyikan yang telah menemaninya membesar.
Watak Cikgu Jo juga digambarkan sebagai seorang yang tidak mudah putus asa untuk menyedarkan masyarakat tentang kepentingan ilmu.

Kekayaan flora dan fauna
Cerpen ini menonjolkan keindahan flora dan fauna negara ini.Pengarang menggambarkan hutan yang dihuni oleh orang asli itu sangat indah,tenang dan mengasyikkan dengan pelbagai jenis pokok dan bunyi serangga dengan kicauan burung yang mempersonakan.

Sikap tamak manusia
Secara tidak langsung pengarang telah menyentuh persoalan ini.Kegiatan pembalakan haram berlaku secara berleluasa di hutan tempat tinggal orang asli.Pembalak haram ini tidak peduli akan kepupusan flora dan fauna kerana didorong oleh sikap tamak haloba.
Kehidupan orang asli
Melalui cerpen ini,pengarang menyuluh kehidupan lahiriah dan batiniah orang asli.Orang asli bergantung sepenuhnya dengan hasil hutan.Mereka selesa dengan kehidupan yang sederhana,tidak terburu-buru mengejar masa,tidak sibuk,aman dan tenang.Oleh sebab diulit kehidupan sedemikian,mereka tidak mengambil kisak tentang kepentingan ilmu.
Golongan ini juga masih berpegang dengan kepercayaan animisme dan berpegang kuat dengan pelbagai pantang larang.Ini dapat dilihat melalui watak Daneng yang berpesan kepada gurunya agar mengikut pantang larang tertentu ketika berada di hutan.

No comments: