Monday, December 15, 2008

Sinopsis Pusaran (Versi Ke-2)

Cerpen ini mengisahkan hubungan di antara seorang budak lelaki yang bernama Junid dengan seekor anak lembu jantan yang bernama Pusaran. Junid amat menyayangi Pusaran yang telah menjadi sahabatnya semenjak berusia empat tahun. Junid dan Pusaran tidak dapat dipisahkan. Junid dan Pusaran sama-sama pernah jatuh sakit ketika Junid dihantar bercuti ke rumah datuknya.

Sewaktu tiba masanya Junid disekolahkan, ayahnya Mohsin dan ibunya Musalmah berpendapat bahawa telah tiba masanya agar Junid dan Pusaran dipisahkan.

Sempena Hari Raya Korban, Pusaran dijual oleh Mohsin tanpa pengetahuan Junid. Semasa pulang dari sekolah, Junid mendapati Pusaran telah tiada. Dia mencari Pusaran di merata-rata tempat. Akhirnya dia terjumpa Pusaran di tempat Pusaran hendak disembelih.

Junid sangat sedih dan menerkam ke atas leher Pusaran dan memeluknya erat-erat. Dia meminta dirinya dibunuh sama. Orang yang sedang bertakbir berhenti. Tuan Haji Subki mengarahkan supaya penyembelihan itu dibatalkan lalu menasihati Mohsin supaya berbincang dahulu dengan Junid sebelum membuat keputusan. Mohsin berjanji tidak akan memisahkan Junid dengan Pusaran.

No comments: