Monday, December 15, 2008

Plot Cerpen Pusaran

Plot cerita ini mengikut kronologi.

1. Eksposisi

Watak Junid dan Pusaran diperkenalkan. Kemesraan Junid dan Pusaran digambarkan melalui perbuatan Pusaran yang menjilat-jilat tubuh badan Junid manakala Junid suka menggosok belakang serta menunggangi Pusaran.

2. Pertengahan Cerita

Cerita dikembangkan dengan kejadian yang berlaku secara kebetulan iaitu persamaan antara Junid dan Pusaran. Contohnya, sewaktu Pusaran diserang penyakit sejuk, kesihatan Junid juga terganggu. Begitu juga apabila Pusaran beransur sembuh, Junid juga beransur sembuh. Sebagai akibatnya, timbul konflik melalui tafsiran Pak Cik Kar yang menyatakan bahawa Junid merupakan kembar Pusaran. Ia mengakibatkan usaha memisahkan Junid namun tidak berjaya. Klimaks cerita ini ialah penjualan Pusaran oleh Mohsin untuk dijadikan korban sehingga menimbulkan konflik dalam jiwa Junid yang kehilangan Pusaran.

3. Pengakhiran Cerita

Junid menjumpai Pusaran yang akan disembelih lalu memeluk dan meminta dibunuh sama jika Pusaran disembelih. Hal ini menyebabkan perasaan simpati di hati Tuan Haji Subki yang menasihati Mohsin. Mohsin akhirnya berjanji tidak akan mengapa-apakan Pusaran.

No comments: