Sunday, December 14, 2008

Pusaran Bukti Haiwan dan Manusia Saling Memerlukan

Kalau ada orang mengatakan bahawa anak saya kembar dengan haiwan sudah pasti orang itu akan menjadi sasaran penangan saya yang kuat ini. Mana boleh manusia disamakan dengan haiwan? Itulah antara persoalan yang begitu ketara dalam Cerpen Pusaran. Saya sendiri meminati cerita ini kerana jalan ceritanya yang menarik dan penuh dengan imbasan zaman kanak-kanak saya.

Dalam cerpen ini konsep percaya amalan karut masih tebal dalam pemikiran masyarakat kita terutama orang Melayu. Apabila Pak cik Kar mengatakan bahawa Junid dan Pusaran kembar, masyarakat kampung mula mempercayainya. Kita harus sedar kepercayaan yang menebal ini berpunca daripada amalan mempercayai bomoh sebagai sebahagian pemimpin masyarakat Melayu. Malah, bomoh sudah menjadi sebahagian budaya orang Melayu itu sendiri. Bomoh juga sering dikaitkan dengan unsur-unsur yang tidak dapat difikirkan oleh minda saintifik dan penyakit-penyakit ganjil yang dialami oleh seseorang itu.


Dalam cerpen ini kepentingan amalan agama turut digambarkan melalui upacara korban yang diamalkan oleh penduduk kampung. Korban pada masyarakat Melayu dikaitkan dengan rasa syukur atas nikmat Tuhan. Korban juga menjadi tanda kerjasama antara masyarakat. Korban juga merupakan sebahagian konsep memberi kepada yang memerlukan.


Pelajar harus memikirkan sebab Mohsin tidak membenarkan anaknya belajar lebih daripada Darjah Enam? Antaranya Mohsin mahu mereka bekerja di kebun kelapanya, sawah padinya atau menjaga ternakannya. Mohsin juga menganggap ilmu itu cukup setakat tahu membaca, mengira, dan menulis. Mungkin ini konsep minda orang kampung terhadap pentingnya pendidikan itu. Hanya cukup makan sahaja.


Namun, kalau dikaji lebih mendalam, Mohsin lambang petani berjaya kerana mempunyai kebun kelapa, sawah padi, dan ternakan. Malah, dia mampu mengorbankan haiwan turut menjadi bukti betapa berjayanya hidup beliau di kampung itu. Beliau bukan sahaja rajin tetapi pandai menguruskan “perniagaannya” dengan berkesan sekali. Usah lupa juga, Mohsin penyayang kerana sanggup membatalkan upacara korban itu setelah diberi nasihat oleh lebai kampung itu dan melihat kesungguhan Junid merayu.


Junid dan Pusaran digambarkan sebagai makhluk Tuhan yang berbeza tetapi saling memerlukan. Mereka pernah cuba dipisahkan oleh Mohsin tetapi gagal. Junid demam manakala Pusaran tidak “galak” iaitu tidak cergas dan tiada selera makan. Keakraban ini seolah-olah membuktikan kata-kata Pak cik Kar itu.


Mungkin cerpen ini cuba membawa pelajar memahami erti hubungan luar tabii yang jarang-jarang kita lihat iaitu manusia dan haiwan mampu hidup bersama. Kita memerlukan haiwan itu satu kenyataan tetapi hakikatnya haiwan tidak memerlukan kita untuk mereka hidup. Jadi, manusia harus menghormati haiwan lebih bermakna. Kita tidak seharusnya melihat haiwan sebelah mata tetapi menganggap mereka ciptaan Tuhan yang perlu diberi pertimbangan seperti manusia biasa.




No comments: